Κυριακή 17 Μαΐου 2009

Facebook: Ο σύγχρονος τρόπος επικοινωνίας

Ιωσήφ Χατζηπαναγιώτου


Το ακούμε και το βλέπουμε παντού. Σε συζητήσεις των νέων, στο ραδιόφωνο, στην τηλεόραση και φυσικά στο Ίντερνετ. Η φήμη του εξαπλώνεται συνεχώς με ραγδαίους ρυθμούς. Όλο και περισσότεροι άνθρωποι γύρω μας γίνονται χρήστες του και περνούν αρκετές ώρες της ημέρας τους με αυτό. Το Facebook τείνει να γίνει «μανία».Αποτε-λεί πλέον τον πιο σύγχρονο και μοντέρνο διαδικτυακό τρόπο επικοινωνίας κι αλληλεπίδρασης μεταξύ κυρίως των νέων ανθρώπων. Η αλήθεια είναι πως όταν ο Mark Zuckerberg εμπνεύστηκε την ιδέα για τη δημιουργία του Facebook δεν είχε κατά νου τη σημερινή εξέλιξη της «εφεύρεσής» του. Φυσικά τα κέρδη που έχει αποκομίσει μέχρι τώρα από αυτή ξεπερνούν και τα πιο τρελά όνειρα που θα μπορούσε να είχε κάνει τότε ο Zuckerberg.

Πως ξεκίνησε


O Mark Zuckerberg ίδρυσε το “The Facebook”, που αρχικά βρισκόταν στην ηλεκτρονική διεύθυνση thefacebook.com, στις 4 Φεβρουαρίου 2004, ενώ παρακολουθούσε μαθήματα στο Πανεπιστήμιο του Harvard ως δευτεροετής φοιτητής. Η εταιρεία αφαίρεσε το “The” από το όνομά του μετά την αγορά του domain name (διαδικτυακός όρος=όνομα τομέα) facebook.com το 2005 έναντι διακοσίων χιλιάδων δολαρίων.

Αρχικά, πρόσβαση στο Facebook είχαν μόνο οι φοιτητές του Harvard και μέσα στον πρώτο μήνα είχαν εγγραφεί στην υπηρεσία περισσότεροι από τους μισούς προπτυχιακούς φοιτητές του Πανεπιστημίου. Σύντομα οι Eduardo Saverin (επιχειρηματικές δραστηριότητες), Dustin Moskovitz (προγραμματιστής), Andrew McCollum (γραφίστας) και Chris Hughes πλαισίωσαν τον Zuckerberg για να τον βοηθήσουν στην προώθηση του διαδικτυακού τόπου. Το Μάρτιο του 2004, το Facebook επεκτάθηκε στα Πανεπιστήμια του Stanford, της Columbia και του Yale. Η επέκταση αυτή συνεχίστηκε όταν ανοίχτηκε σε όλα τα Πανεπιστήμια του Καναδά και των Η.Π.Α.. Τον Ιούνιο του 2004, το Facebook μετέφερε τη βάση του στο Palo Alto της Καλιφόρνια ενώ τον Οκτώβρη του 2008 ανακοίνωσε ότι επρόκειτο να ιδρύσει τη διεθνή έδρα του στο Δουβλίνο.

Το Facebook εγκαινίασε μια έκδοση για λύκεια τον Σεπτέμβριο του 2005, την οποία ο Zuckerberg αποκάλεσε «το επόμενο λογικό βήμα». Την εποχή εκείνη χρειαζόταν πρόσκληση για να γίνει κάποιος μέλος στα δίκτυα των λυκείων. Αργότερα, πρόσβαση στο Facebook απέκτησαν υπάλληλοι αρκετών εταιριών, συμπεριλαμβανομένης της Apple Inc και της Microsoft. Στις 26 Σεπτεμβρίου 2006 το Facebook έγινε προσβάσιμο σε όλους τους χρήστες του διαδικτύου ηλικίας 13 ετών κι άνω, απαιτώντας μόνο μια έγκυρη διεύθυνση e-mail.

Η σημερινή του μορφή και χρήση


Αυτό το «άνοιγμα» του Facebook σε όλους τους χρήστες του διαδικτύου αποτέλεσε το έναυσμα για τη ραγδαία εξάπλωσή του σε όλα τα μήκη και πλάτη της γης. Σήμερα το Facebook αριθμεί περισσότερους από 140 εκατ. ενεργούς χρήστες σε όλο τον κόσμο ξεπερνώντας σε δημοτικότητα έτσι τον βασικό ανταγωνιστή του(MySpace). Εσχάτως η «μανία» του Facebook έχει καταλάβει και τους Έλληνες καθώς 410.000 από εμάς(δηλαδή το 17% των Ελλήνων χρηστών Ίντερνετ) έχουμε δημιουργήσει το δικό μας «προφίλ».

Πλέον το Facebook έχει μετατραπεί σε ένα μέσο ψυχαγωγίας, επικοινωνίας και γνωριμιών. Ο κάθε χρήστης διαθέτει το δικό του προφίλ το οποίο περιλαμβάνει φωτογραφίες του, πληροφορίες σχετικά με αυτόν καθώς και κάποιες άλλες εφαρμογές. Σε αυτό το προφίλ έχουν πρόσβαση μόνο όσοι έχουν εγκριθεί από τον ίδιο ως «διαδικτυακοί φίλοι» κι όσοι ανήκουν στο ίδιο δίκτυο με αυτόν. Το Facebook δίνει τη δυνατότητα στους χρήστες του να επικοινωνήσουν με φίλους, συμμαθητές ή συνεργάτες τους, να γίνουν «φίλοι» με διάσημα αγαπημένα τους πρόσωπα που είναι επίσης χρήστες και να γνωρίσουν καινούργια άτομα μέσα από αυτό. Ο κάθε χρήστης μπορεί να συνομιλήσει με τους «φίλους» του μέσω γραπτών μηνυμάτων, να προβάλει φωτογραφίες και βίντεο, να δει φωτογραφίες και βίντεο άλλων ατόμων, να σχολιάσει τις φωτογραφίες ή την κατάσταση (status) των άλλων χρηστών, να ενημερώσει τους «φίλους» του για τη διάθεσή του, να λάβει μέρος σε ομάδες κοινού ενδιαφέροντος, να δηλώσει συμμετοχή σε εκδηλώσεις και να χρησιμοποιήσει αμέτρητες άλλες εφαρμογές.

Ένα απίστευτο γεγονός

Ένα απίστευτο γεγονός που υπογραμμίζει τη δημοτικότητα του Facebook και το σημαντικό ρόλο που έχει αρχίσει να αποκτά στη ζωή των σύγχρονων ανθρώπων έλαβε χώρα πριν από μερικές εβδομάδες. Ο Μαρκ Μακόρμακ, δικηγόρος στην Κανμπέρα, έπεισε δικαστήριο να του επιτρέψει να χρησιμοποιήσει το Facebook για να αποστείλει νομικά έγγραφα σε ένα ζευγάρι αυστραλών! Το ζευγάρι έχασε το σπίτι του καθώς απέτυχε να αποπληρώσει τις δόσεις δανείου ύψους άνω των 67 χιλιάδων δολαρίων. Ο δικηγόρος όμως είχε χάσει τα ίχνη του ζευγαριού και οι προσπάθειες εντοπισμού του μέσω ταχυδρομείου και e-mail είχαν πέσει στο κενό. Έτσι ο δικηγόρος εντόπισε τη σύζυγο στο Facebook και χρησιμοποίησε τις πληροφορίες που βρήκε εκεί, όπως η ημερομηνία γέννησής της για να τις παρουσιάσει ενώπιον του Ανωτάτου Δικαστηρίου ως απόδειξη της ταυτότητάς της. Τελικά τα έγγραφα εστάλησαν καθώς το Facebook θεωρήθηκε ασφαλές μέσο, εφόσον δεν θα μπορούσε να υπάρξει πρόσβαση τρίτων προσώπων στο προφίλ της συζύγου!

Απειλή στο Facebook

Η δημοτικότητα του Facebook δεν έχει μόνο θετικές όψεις. Τις τελευταίες εβδομάδες έχει διοχετευθεί στο σύστημα του Facebook ένας ιός που ονομάζεται “Koobface” κι απειλεί 120 εκατομμύρια χρήστες. Ο ιός χρησιμοποιεί το σύστημα μηνυμάτων του Facebook για να εξαπλωθεί και να συλλέξει ευαίσθητες προσωπικές πληροφορίες, όπως αριθμούς πιστωτικών καρτών. Πάντως ο υπεύθυνος τύπου του Facebook Barry Schnitt υποστηρίζει πως πολύ μικρό ποσοστό χρηστών πέφτει θύμα των ιών. Ο “Koobface” εξαπλώνεται στέλνοντας μηνύματα στους φίλους κάποιου του οποίου το PC έχει μολυνθεί, με το μήνυμα “ you look just awesome in this new movie” και στέλνει τους χρήστες σε ένα website όπου τους ζητείται να κατεβάσουν κάτι που ισχυρίζεται πως είναι μια ενημέρωση για το Adobe System Inc Flash Player. Αν ο χρήστης το κατεβάσει, καταλήγει με μολυσμένο υπολογιστή…

Δεν υπάρχουν σχόλια: